PENGENALAN:
Kajian untuk logo telah mengambil kira logo MSA dari negara-negara dan universiti-universiti seluruh duni. Logo ini telah menjalani pelbagai kajian semula termasuk untuk digrafikkan, sesuai dengan cita rasa moden dan juga apabila digunakan dalam hitam putih(persuratan). Pemilihan segi empat sama adalah bagi memastikan logo ini menjadi lebih fleksible, sesuai untuk digubah dari masa-kesemasa untuk program-program anjuran MSA India atau untuk dijadikan logo tema program tersebut.
MAKSUD BULAN SABIT-BINTANG BERBUCU 14
Bulan Sabit Berbintang diambil dari bendera Malaysia menghala ke kanan untuk jadi simbol ke timuran bangsa . Bulan sabit berbintang bucu 14 boleh juga menghala ke atas) seperti logo-logo lain namun, maksud logo akan lari seperti yang dijelaskan diatas. Dasar pandang ke timur yang digagaskan kerajaan adalah salah satu sebab pemilihan ini.
MAKSUD RODA
Roda diambil dari bendera india bermaksud penyatuan kebangsaan. Unsur penyatuan selari dengan konsep satu Malaysia tahun 2009. Begitu juga konsep MSA India untuk mengadakan satu unit bersekutu menggabungkan semua MSA kawasan berlainan dibawah satu bumbung.
MAKSUD WARNA
Merah bermaksud keberanian. Biru bermaksud kesatuan. Kuning bermaksud kedaulatan raja-raja Malaysia berperlembagaan. Hijau bermaksud alam sekitar dan kegigihan.
MAKSUD TAJ MAHAL
Taj mahal melambangkan keagungan Cendikiawan generasi zaman sejarahan. Prinsip ini digunakan bagi mengingatkan diri seseorang individu bahawa “mereka yang melupakan sejarah akan sentiasa mengulangi kesilapannya”
MAKSUD TWIN TOWER PETRONAS
Twin tower PETRONAS dibawah lingkungan kawasan KLCC melambangkan ketinggian intelektual generasi zaman moden. Prinsip ini digunakan bagi mengingatkan diri seseorang bahawa “Usaha adalah tangga kejayaan”
MAKSUD OBJEK BELAKANG MSAI
Objek kat blakang MSAI tue adalah bulan sabit 2 arah yang membawa maksud pengajian perubatan dipelajari adalah dipraktikkan juga di kedua-dua negara. Bulan purnama (bergabung dengan bulan sabit) pula bermaksud kelengkapan ilmu pengetahuan yang kolektif dan dinamik.
0 comments:
Post a Comment